Çağrı Metni

Çağrı Metni

Çağrı Metni

Küçült Yazı Tipi Büyüt
Sempozyum Bildiri Çağrısı

Çevre ve İletişim 
İklim Değişikliği ve Sürdürülebilirlik


10-11 Ekim 2024, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi İletişim Fakültesi

İklim değişikliği dünya genelindeki çevresel sorunlar arasında öne çıkan ve acil çözüm gerektiren bir konu haline gelmiştir. Çünkü iklim değişikliği gezegen üzerindeki tüm canlıları aşırı hava olayları, kuraklık, sel, orman yangınları, gıda krizi ve bunlara bağlı olarak ortaya çıkan hastalıklar, göç hareketleri, ekonomik krizler gibi çeşitli etmenler üzerinden tehdit etmektedir. Bu noktada her ne kadar önemli sayıda bilim insanı konunun aciliyeti ve hızla gerekli önlemlerin alınması noktasında genel bir uzlaşıya sahip olsa da aynı uzlaşının kamuoyunda açık ve net bir karşılığının olduğunu söyleyebilmek mümkün gözükmemektedir. İklim değişikliğiyle mücadelede medyanın oynadığı rol ise bu konunun anlaşılması, farkındalık oluşturulması ve çözüm yollarının bulunması açısından kritik öneme sahiptir. Dolayısıyla gezegenin içinde bulunduğu ve hızla kötüleşen durum, medya alanındaki araştırma ve çalışma sınırlarının da genişletilmesi ihtiyacını doğurmaktadır. Bu bağlamda çevresel konular, sorunlar ve sürdürülebilirlik kapsamında bilgiyi yayma, farkındalık oluşturma, anlayış geliştirme ve harekete geçme sürecini ifade eden çevre iletişimi, gezegeni canlıların geleceği açısından onarma ve koruma çabasına teşvik etmede önemli rol oynamaktadır. Teknolojinin şekillendirdiği ve her an sayısız enformasyonun dolaşıma girdiği çağımızda doğru bir çevre iletişiminin nasıl kurulacağı ve kullanılacağı, üzerine düşünülmesi gereken konuların başında gelmektedir.

İklim değişikliği tartışmalarında medya merkezi rol üstlense de iklim değişikliği ve medya arasındaki ilişkinin karmaşık ve çok yönlü olduğunu söylemek gerekir. Zira bugün kitle iletişim araçları ve dijital teknolojiler hem maddi hem de kültürel boyutlarıyla bu küresel krizin bir parçası hâline gelmiş durumdadır. Gazete, dergi, televizyon, radyo gibi geleneksel iletişim araçları ve dijital platformlar iklim değişikliği konusundaki bilimsel verileri, haberleri, analizleri ve kurgu yapımları geniş kitlelere sunarak toplumun genel bilinç düzeyine katkı sağlama potansiyelini barındırmaktadır. Temel rolü salt bilgi verme ve farkındalık oluşturma ile sınırlı olmayan medya, aynı zamanda iklim değişikliği konusunda hükümetleri, iş dünyasını ve bireyleri etkilemeye yönelik bir araç olarak da işlev görebilir. Çevre dostu politikaların ve uygulamaların medya tarafından desteklenmesi, toplumun ve liderlerin sürdürülebilirliği önemsemesi konusunda önemli bir itici güç olabilir. Medyanın tüm bu rolleri etkili bir şekilde yerine getirebilmesi için objektiflik, doğruluk ve toplumun çeşitli kesimlerine adil bir temsil sağlama gibi temel prensiplere bağlı kalması gerekmektedir. Dolayısıyla iklim değişikliği süreciyle ilgili temel rollerini yerine getirme aşamasında medyanın hâlihazırda var olan koşullarının yeterliliğinin, olanaklarının ve sınırlılıklarının tespiti ve yeni politikalar ile stratejilerin bu alana nasıl uyarlanabileceğinin keşfi büyük önem taşımaktadır.

Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi İletişim Fakültesi olarak ilkini düzenleyeceğimiz Çevre ve İletişim Sempozyumu’nun “İklim Değişikliği ve Sürdürülebilirlik” temalı bilimsel etkinliğinde amaçlanan; iklim değişikliği ve sürdürülebilirlik konularını medya ve iletişim araştırmalarının içinde kör nokta olarak bırakmamak, bu konuları alanın odak noktalarından biri hâline getirmektir. Aynı zamanda yaşadığımız gezegenin içinde bulunduğu mevcut durum düşünüldüğünde iklim değişikliği mücadelesine uyum konusunda medyayı merkeze alan eleştirel ve bütünlüklü yeni perspektifler geliştirmek temel önceliğimizdir. Bu noktadan hareketle, medyanın iklim değişikliği başta olmak üzere çevresel konulara olan yaklaşımına, temel aktörlerine, temsil gücüne, politikalarına, ilke ve değerlerinin yetkinliğine, kamuoyu üzerindeki etkisine, teknik ve teknolojik boyutlarına, olanaklarına, sınırlılıklarına ve risklerine yönelik yapılan araştırmaları, deneyimleri ve çıktıları paylaşmak hedeflenmektedir.

10-11 Ekim 2024 tarihleri arasında çevrim içi yapılması planlanan “İklim Değişikliği ve Sürdürülebilirlik” temalı Çevre ve İletişim Sempozyumu aşağıda belirtilen konu başlıklarının yanı sıra ilgili başlıkları içeren bildiri özetlerinin başvurusuna açıktır. 

  • Çevre İletişimi
  • İklim Değişikliği İletişimi
  • İklim Değişikliği ve Medya
  • Sürdürülebilirlik İletişimi
  • Sürdürülebilirlik ve Medya
  • Çevre Hareketleri ve Medya
  • İklim Aktivizmi ve Medya
  • Çevre Okuryazarlığı 
  • İklim Haberciliği
  • İklim Değişikliği, Sürdürülebilirlik ve Fotoğrafçılık
  • Sürdürülebilirlik ve Halkla İlişkiler
  • Sürdürülebilirlik ve Reklam Faaliyetleri
  • Çevre ve Reklam
  • Eko-Sinema
  • Yeşil Pazarlama
  • Tüketim Toplumu, Çevre ve Medya
  • Dijital Teknolojiler ve Çevresel Riskler
  • Yapay Zeka ve İklim Değişikliği İletişimi
  • Verileştirme ve İklim Değişikliği İletişimi

Sempozyumda sunulan bildirilerin tam metin hali Elektronik Tam Metin Bildiri Kitabı dışında istenildiği takdirde yayımlanmak üzere İngilizce dilinde 15 Ekim - 30 Aralık 2024 tarihleri arasında Erciyes İletişim Dergisi'nin Sempozyumumuza özel sayısına veya Karaelmas Sosyal Bilimler Dergisi'ne Türkçe veya İngilizce dillerinde tam metin olarak gönderilebilir.